بهترین ادویه ها برای پختن ماهی کدام است ؟

نمک کرفس، پودر خردل، پودر شوید و جعفری  یا کاری؟ شما  از چه نوع ادویه‌ای برای طعم‌دار کردن ماهی استفاده می‌کنید؟ در ادامه هشت نوع ادویه مناسب برای طعم‌دار کردن ماهی را به شما معرفی می‌کنیم.

ادویه

ماهی بدون ادویه؛ مثل سفر بدون عکاسی

لابد شما هم قبول دارید که پختن ماهی بدون ادویه غیر قابل تصور است؛ مثل سفر رفتن است بدون دوربین عکاسی! ماهی همیشه با ادویه‌هایی همراه بوده که طعم و مزه‌اش را از این رو به آن رو کرده و باعث شده خوردن این غذای جذاب و مفید و البته بوددار، برایمان دلچسب‌تر شود!

تصویر

اما شما برای ماهی از چه ادویه‌هایی استفاده می‌کنید؟ اصلا می‌دانید کدام ادویه‌ها ماهی را خوش طعم‌تر می‌کند و هم‌خوانی بهتری با بافت ماهی دارد؟ در ادامه چندتا از بهترین ادویه‌هایی را که رفیق گرمابه و گلستان ماهی‌اند، به شما معرفی می‌کنیم. همان‌ها که بدون آن‌ها ماهی را نمی‌شود تصور کرد.

ادویه‌های مخصوص ماهی

حتما می‌دانید که ادویه‌هایی که برای طبخ ماهی به کار می‌بریم بستگی به نوع طبخمان و غذایی دارد که می‌خواهیم بپزیم. در مورد ماهی‌هایی که طعم و بوی ملایمی دارند مثل ماهی سی‌بس، استفاده از ادویه‌های تند و تیز ضروری نیست چون خود ماهی خوش طعم و کم بوست و با کمترین ادویه و حتی بدون ادویه طعم خوبی دارد اما شاید دوست داشته‌باشید با استفاده از ادویه‌جات به طعم غذای خود تنوع بدهید پس در ادامه لیستی از بهترین ادویه‌هایی که با ماهی کنار می‌آیند در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

کاری:

پودر کاری ادویه‌ای با اصالت هندی است. ادویه‌ای که از مخلوط چند ادویه دیگر به وجود آمده است و برای طعم غالب بخشیدن به غذاها استفاده می‌شود. پودر کاری به دلیل ترکیب ادویه‌جاتی با پیش زمینه‌ی ترش و شیرین طعم بی‌نظیری دارد.

ادویه‌های خوش‌بو مانند زیره، زردچوبه و برگ‌بو به کاری طعمی عمیق و خوشبو می‌دهند؛ در حالی که ادویه‌های شیرین، مانند دارچین و میخک، گرما و تندی را  به کاری اضافه می‌کنند. کاری برای سرخ کردن ماهی همیشه اولین گزینه است که می‌تواند با سایر ادویه‌ها مثل فلفل سیاه همراه شود.

نمک کرفس:

شاید در رستوران‌های زنجیره‌ای دنیا طعم این نمک را لابه لای غذایتان چشیده‌ باشید، اما در ایران کم‌تر شناخته شده است. با یک جستجوی کوچک در عطاری‌ها می‌توانید به راحتی نمک کرفس را که از دانه‌های نمک و کرفس تشکیل شده، خریداری کنید. این نمک برای طعم‌دار کردن ماهی در آشپزی ملل به شدت مورد توجه است. برای مزده‌دار کردن ماهی و استفاده‌ی روزمره از این نمک غافل نشوید.

تصویر

خیلی‌ها با خشک کردن برگ‌های کرفس و خرد کردن و اضافه کردن آن به نمک، نوعی نمک کرفس خانگی تهیه می‌کنند. دوست داشتید امتحان کنید.

پودر سیر و روغن زیتون:

پودر سیر و روغن زیتون اگر باهم مخلوط شوند و با یک فرچه به ماهی آغشته شوند، طعم خوشبو و ایتالیایی به غذا می‌بخشد. فقط باید این دو مدت زیادی با ماهی هم‌نشین بمانند. پس ماهی آغشته به پودر سیر را در ظرف در بسته نگه دارید تا مواد به بافت گوشت ماهی نفوذ کند.

زنجبیل و پودر خردل

اگر از ماهی انتظار طعمی شیرین، پر از عطر و حال و هوایی گرم را دارید این دو را در کنار سایر ادویه‌ها در طعم‌دار کردن ماهی به کار ببندید. آغشتن ماهی و مرغ به پودر زنجیل یکی از روش‌های مزده دار کردن در  آشپزی دنیای شرق است. اگر به طعم زنجبیل کنار ماهی علاقمندید دستور پخت ماهی سی بس با زنجبیل و سس سویا را حتما ببینید.

تصویر

فلفل سیاه:

یک ادویه‌ی کلاسیک برای مزه‌دار کردن ماهی!  فلفل سیاه بیشتر از تند و آتشین کردن ماهی به آن عطر و طعم می‌بخشد. اگر دنبال تند کردن بیشتر ماهی هستید باید میزان بیشتری از این فلفل را به کار بگیرید. حواستان باشد مخلوط فلفل سیاه و نمک و آرد سوخاری یک روش ساده و عالی و قدیمی برای  مزه‌دار کرن و سرخ کردن ماهی است. البته استفاده از آرد برای طبخ ماهی به آرد سوخاری محدود نمی‌شود. برای آشنایی با آردهای مناسب طبخ ماهی مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

فلفل قرمز دودی:

فلفل دودی از خشک کردن فلفلی تهیه می‌شود که با یکی از روش‌های دودی کردن، خشک می‌شود. سوزاندن چوب‌های بلوط به شکل سنتی، طعم دودی به فلفل می‌بخشد که ممکن است تندی‌اش را هم بیشتر کند. برای طعم متفاوت بخشیدن به ماهی، از این ادویه در مزه‌دار کردن ماهی استفاده کنید.

نمک و زردچوبه:

این دو یار همیشگی آشپزها در آشپزخانه بچه معروفند و  اصلا معرفی لازم ندارند. خیلی از آشپزها از قدیم،  ماهی را برای کم کردن بویش، در ظرف زردچوبه و نمک و فلفل می‌غلتانند و با پودر سوخاری مخلوط و سرخ می‌کنند. آغشته کردن ماهی به نمک زیاد برای سرخ کردن ماهی، مخصوصن وقتی پوستش گرفته می‌شود، ماهی را خوش طعم‌تر می‌کند. فقط این میزان نباید منجر به خشک شدن گوشت ماهی شود.

پودر شوید جعفری، پیازچه:

این سه دوست عزیز در عطاری‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانند در طعم و عطر بخشیدن به ماهی بسیار موفق عمل کنند. از آن‌جایی که خودشان هم عطرآگین هستند، بوی احتمالی ماهی‌ها را به خوبی خنثی می‌کنند.
همه‌ی ادویه‌هایی که ازشان نام بردیم، در بهتر کردن طعم ماهی می‌توانند موثر باشند! فقط فراموش نکنید روش پخت و غذایی که مورد نظر شماست، در شکوفایی این عطر و  طعم نقش مهمی برعهده دارد.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.