بهترین ماهی برای بدنسازی کدام است؟

مهم‌ترین نکاتی که در رژیم غذایی بدنسازی باید رعایت شود، این است که این رژیم باید سرشار از پروتيئن باشد، چربی‌های مضر نداشته باشد و کربوهیدرات آن بسیار کم باشد. با رعایت این سه اصل انرژی لازم برای انجام تمرینات ورزشی تامین می‌شود و همچنین به مرور چربی‌های بدن کمتر شده و بدن شروع به عضله‌سازی می‌کند. ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها را هم به رژیم غذایی‌ بدنسازی بیافزایید.

بدنسازی

کسانی که اهل ورزش هستند و به‌ویژه کسانی که با بدنسازی سر و کار دارند به طور مستمر به‌دنبال تقویت و بهبود عواملی هستند که به افزایش قدرت و استقامت بدن کمک می‌کند. یکی از عوامل مهم که باعث می‌شود فعالیت‌های بدنی بیشترین تأثیر را از خود به جا بگذارند، رعایت نکات مرتبط با رژیم غذایی است.

تصویر

رژیم غذایی بدنسازان می‌توان به پروتئین‌های حیوانی اشاره کرد و حتما می‌دانید که از میان منابع مختلف پروتئین حیوانی نیز گوشت سفید به خاطر چربی کمتر همیشه توصیه اول متخصصان تغذیه است. ماهی‌ و بخصوص ماهی‌های پرپروتئین و کم‌چرب بهترین انتخاب برای رژیم بدنسازی هستند.

شاید بتوان گفت رژیم پسکاترین نیز برای افرادی که بدنسازی کار می‌کنند مفید است؛ چرا که با وجود حذف انواع گوشت، ماهی به عنوان تنها منبع غذایی گوشتی در این نوع از برنامه غذایی حفظ شده است. برای اطلاع دقیق تر به مجله آشپزی ما سری بزنید و یادداشت رژیم پسکاترین یا رژیم ماهی را مطالعه کنید.

تصویر

چرا کسانی که بدنسازی کار می‌کنند باید ماهی بخورند؟

 مصرف ماهی برای حفظ سلامت تمام افراد در همه سنین و موقعیت‌ها توصیه می‌شود؛ اما کسانی که ورزش می‌کنند و به طور خاص فعالیت‌های سنگین مانند بدنسازی انجام می‌دهند حتماً باید ماهی را در رژيم غذایی خود بگنجانند تا عضله‌سازی و تأمین انرژی در بدن بدرستی انجام شود. از جمله مزایای مصرف ماهی برای بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سلامت قلب: ورزش و بدنسازی باعث می‌شودکه بدن و به‌تبع آن قلب به تکاپو بیفتد و گاهی ممکن است به قلب فشار بیاید. مصرف ماهی باعث می‌شود که ورزشکار از حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی قلبی مصون باشد.
  • تقویت سیستم عصبی: مصرف ماهی موجب افزایش قدرت فرماندهی مغز به اعضای بدن می شود و  از این طریق، تقویت سیستم ایمنی در تقویت عضلات مؤثر واقع می‌شود. خواص ماهی برای مغز را در یادداشتی با همین عنوان بخوانید.   
  • کاهش وزن و عضله‌سازی: در بدنسازی نیز حفظ وزن متعادل مهم است. چربی ماهی اشباع‌شده است و همین ویژگی باعث می‌شود اشتهای افراد کم شود و در عوض چربی‌های اضافی‌شان تجزیه شود و سوخت و ساز بدن افزایش یابد.
  • کاهش خستگی پس از تمرین:  انجام تمرینات بدنسازی انرژی لازم دارد و بدن را خسته می‌کند و گاهی هم ممکن است با درد همراه باشد. ماهی بخورید تا هم کمتر خسته شوید و هم زودتر سر حال بیایید.
تصویر

خوردن کدام نوع ماهی به اهالی بدنسازی توصیه می‌شود؟

بهترین نوع ماهی برای بدنسازی ماهی پرپروتئین و کم‌چرب است. البته بسته به نوع رژیم و توصیه متخصص ممکن است نوع ماهی مناسب و حتی روش طبخ آن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همانطور که می‌دانید ماهی‌های پرچرب برای سرخ کردن گزینه‌های مناسبی هستند؛ زیرا برای سرخ شدن روغن بسیار کمی مصرف می‌کنند و در واقع از چربی خودشان برای سرخ شدن استفاده می‌کنند؛

تصویر

اما برای کسانی که به کاهش وزن زیادی نیاز دارند طبخ ماهی به روش آب پز یا پخت ماهی بخارپز گزینه‌های بهتری باشد.

ماهی هوور تازه را از ماهی‌فروشی‌ها تهیه کنید. گوشت این ماهی در مقایسه با ماهی‌های دیگر قرمزتر است. ماهی هوور  به این دلیل برای رژیم بدنسازی توصیه می‌شود که آهن، فسفر ، پروتئین و کراتین در آن بیش از سایر ماهی‌هاست و چربی کمتری هم دارد. «امگا 3» ، ویتامین «د» و ویتامین «ب» نیز در ماهی هوور زیاد است و همه‌ی این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده است ماهی هوور در بیشتر مواقع انتخاب بدنسازان باشد. در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم چند نوع ماهی دیگر هم معرفی کنیم که به وجود ماهی در برنامه‌ی غذایی بدنسازی تنوع می‌دهد.

سی‌بس ماهی‌ای با پروتئین بالا و نیم چرب است. ماهی سی‌بس گوشت سفید و لطیف دارد و کم‌تیغ است و البته تیغ ریز ندارد. فیله ماهی سی‌بس کاملاً بدون تیغ است. اگر جزو آن دست از افراد هستید که باید از رژیم ماهی پیروی کنند اما به دلیل بوی ماهی نمی‌توانید به مقدار زیاد و به طور منظم آن را مصرف کنید ماهی سی بس گزینه مناسب شماست. به طور کلی کسانی که رژیم پسکاترین یا رژیم های بدنسازی حاوی ماهی دارند راحت ترند اگر بتوانند ماهی را بدون بو و باسرعت زیاد طبخ کنند؛ در این صورت فیله منجمد ماهی سی بس به خاطر بوی بسیار کم و صددرصد بدون تیغ بودن و در نتیجه سهولت در طبخ، اولین و بهترین گزینه است.

قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

ماهی سالمون بسیار شبیه ماهی قزل‌آلا است. البته  گوشت ماهی سالمون صورتی‌رنگ است و شبیه قزل آلاهای رنگی است اما تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا از نظر ارزش غذایی و میزان چربی قابل توجه است. سالمون پرچرب است و فسفر و پروتئین آن بسیار زیاد است و از طرفی کلسترول بسیار پایینی دارد. شاید شنیده باشید که بیشتر بدنسازان ماهی سالمون نروژی مصرف می‌کنند. سالمون نروژی در حال حاضر کمیاب است و مصرف همیشگی آن هزینه بسیاری را به فرد یا خانواده تحمیل می‌کند؛ اما در هر صورت یکی از گزینه‌های مورد علاقه کسانی است که به فعالیت‌های بدنسازی می پردازند.

ماهی شیر از مرغوب‌ترین ماهی‌های جنوب و محبوب بدنسازهاست. ماهی شیر چربی زیاد دارد اما چربی آن همانطور که گفته شد مفید است. امگا 3 و پروتئین ماهی شیر زیاد است و مصرف آن کمک می‌کند قلب شما سالم و سرحال باشد. 

تصویر

بهترین شیوه‌ مصرف ماهی در بدنسازی چیست؟

احتمالاً شنیده‌اید که طبع ماهی سرد است. برای حفظ اثربخشی ماهی بهتر است از مصرف ماهی به همراه ماست و دوغ و ترشی پرهیز کنید. زیرا طبع این مواد غذایی هم مثل طبع ماهی سرد است. برای رفع طبع سرد ماهی و به حداکثر رساندن خواص آن به بدن بهتر است هنگام خوردن ماهی روی آن آب نارنج را بیافشانید. هنگام پخت ماهی هم می‌توانید از چاشنی‌ها و ادویه‌هایی که طبع گرم دارند استفاده کنید. روی ماهی پودر فلفل، دارچین، یا زیره بپاشید. حتما دیده اید که اهالی جنوب کشور اغلب کنار سفره های ماهی خود چند ظرف خرما و ارده دارند، شما هم می‌توانید ماهی را با چاشنی و مواد گرم صرف کنید تا از سستی بعد از خوردن آن در امان باشید. اما نکته بسیار مهم که بارها در مقالات وبلاگ ایناس به آن اشاره کرده‌ایم آن است که ماهی‌های جنوب طبع گرم‌تری دارند و برای افراد حساس به سردی و کسانی که ماهی را به مقدار زیاد در رژیم غذایی خود دارند مناسب‌ترند.  

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که ماهی را بطور منظم و زیاد مصرف می‌کنید و نیاز به تنوع در طبخ ماهی دارید حتما به صفحه دستور پخت‌های ماهی سی بس سر بزنید. با مطالعه این دستور پخت‌ها و دیدن ویدئوهای آموزشی ما، علاوه بر ایجاد تنوع در سفره‌های ماهی خود، با ذائقه غذاهای دریایی مردم دنیا نیز آشنا خواهید شد.

تصویر
قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
2
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.