فواید خوردن ماهی

ماهی‌ها جزو سالم‌ترین غذاها هستند و با این حال در کشور ما از این وعده‌ی سلامت بسیار غفلت می‌شود به طوری که طبق مطالعات انجام شده حتی ماهی‌خورهای حرفه‌ای، در ایران به طور متوسط 2.8 وعده ماهی در ماه مصرف می‌کنند و این رقم در بین کل افراد جامعه بسیار پایین‌تر است تا جایی که بسیاری خانواده‌ها در یک ماه حتی یک وعده ماهی نیز دریافت نمی‌کنند.

 این غذای سالم و لذیذ سرشار از مواد و املاح مغذی، پروتئین و ویتامین D است. مهمترین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ را می‌توان درگوشت ماهی‌ها یافت. این ماده فوق‌العاده برای مغز و بدن انسان بسیار مفید است. در ادامه این مطلب به‌صورت تفکیک‌شده خواص شناخته‌شده و اثبات‌شده خوردن ماهی‌ها بیان می‌شود. اگر جزو خانوده هایی هستید که در خوردن ماهی تعلل می‌کنند حتما این مقاله را تا انتها بخوانید شاید کمی نظر شما را تغییر دهد.

فواید خوردن ماهی

ماهی ماده مغذی که کمتر خورده می‌شود

 همه ماهی‌ها دارای خواص تقریباً مشابهی هستند و میزان املاح و مواد مهم، در آن‌ها بسیار زیاد است. با این حال، همانطور که گفتیم جای تعجب دارد که در ایران این ماده غذایی پرخاصیت کمتر مصرف می‌شود.

 ماهی‌ها حاوی مقادیر بالای پروتئین، ویتامین‌های متنوع، املاح معدنی و ید هستند. انواع چرب این غذای لذیذ، خواص بسیاری داشته و برخلاف چربی دیگر گوشت‌ها نه‌تنها ضرر ندارد، بلکه بسیار مفید است. ماهی‌های چرب مانند سالمون، سی بس، قزل‌آلا، ساردین، خال‌مخالی و تن منبعی غنی از مواد موردنیاز بدن هستند. موادی مانند ویتامین D محلول در چربی به مقدار بسیار کم توسط سایر مواد غذایی  به بدن وارد می‌شود. این ویتامین مثل هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند و به همین دلیل یکی از رژیم‌های شناخته شده برای ورزشکاران و بخصوص کسانی است که برای داشتن اندامی ورزیده، بدنسازی کار می‌کنند. . اسیدهای چرب امگا ۳ بالا در ماهی، عملکرد بهینه‌ای را برای بدن و مغز سبب می‌شوند و ازاین‌رو است که مصرف روغن ماهی  یک یا دو بار در طول هفته ضروری است؛ اما به دلایل مختلف انسان‌ها تمایل به خوردن گوشت‌های دیگر داشته و از این ماده حیاتی در دسترس غافل می‌شوند.

 معجزه کاهش خطر حملات قلبی و سکته با ماهی

 سکته‌های قلبی و مغزی از عوامل فوت بسیاری از افراد در جهان حاضر است. مصرف ماهی می‌تواند سلامت قلب شمارا تضمین نماید. مطالعات نشان داده افرادی که ماهی و روغن آن را مصرف می‌کنند کمتر در معرض حملات قلبی و سکته مغزی قرار می‌گیرند. دانشمندان دلیل این امر را مصرف ماهی‌های چرب و دریافت کافی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌دانند.

تصویر

 ماده‌ای مفید در طول دوران حیات و رشد

باید بدانید که اسیدهای چرب امگا ۳ برای سیستم رشد و ارتقاء سلامتی بدن مفید هستند. این ماده برای رشد مغزی و سیستم بینایی و چشم بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که مادران باردار و شیرده لازم است که اسیدهای چرب امگا ۳ را به‌اندازه کافی دریافت کنند تا اثرات آن در جنین و نوزاد آن‌ها نمود پیدا کند.

تصویر

 البته باید به این نکته توجه داشت که بعضی از ماهی‌ها جیوه بالایی دارند و ازاین‌رو توصیه می‌شود مادران مصرف ماهی‌هایی مانند آزاد،  قزل‌آلا و ساردین را در سبد غذایی خود جای دهند. پیش‌تر به طور مفصل به موضوع ماهی‌هایی که نباید بخوریم در مقاله ای پرداخته‌ایم. مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 ماهی دشمن زوال مغز و حافظه

 بسیاری از افراد با کهولت سن، عملکرد مغزشان ضعیف می‌شود. البته این خطر می‌تواند جدی‌تر شده و به‌صورت آلزایمر که متاسفانه آرام آرام به بیماری رایج قرن ما تبدیل شده است نمود پیدا کند. طبق تحقیقات انجام‌شده، در افرادی که مصرف ماهی بالایی دارند روند زوال عقل  بسیار کند است. مواد موجود در ماهی می‌تواند بر سلول و ماده‌های خاکستری مغز اثر گذاشته و روند به خاطر سپاری را تقویت کند و از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری نماید.

 انسانی شاد و به‌دوراز افسردگی با مصرف ماهی

 یکی از معضلات و مشکلات جهان امروز افسردگی و غم و اندوه است. ماهی‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ از دشمنان اصلی افسردگی به‌حساب می‌آیند. مواد موجود در ماهی می‌تواند از افسردگی جلوگیری کرده و در افرادی که در حال درمان هستند، کمکی برای اثربخشی داروها باشد. درواقع با مصرف ماهی فردی شاد و به‌دوراز از افسردگی خواهید بود و این روند زندگی شمارا نیز دگرگون خواهد کرد.

 ماهی منبع عظیم ویتامین مفید D

یکی از مشکلات بسیاری از افراد مخصوصاً ایرانی‌ها کمبود ویتامین D در بدن آن‌هاست. نقش حیاتی ویتامین D را نمی‌توان انکار کرد و درواقع این ویتامین مهم مانند یک هورمون استروئیدی در بدن است. باید بدانید که ماهی و محصولات تهیه‌شده از این نعمت الهی منبع عظیم و سرشار از ویتامین D است. جالب است بدانید که ماهی‌های چرب مانند ماهی سی‌بس، آزاد و شاه‌ماهی بیشترین مقدار ویتامین D را در خود دارند. به‌عنوان مثال تنها با مصرف ۱۱۳ گرم ماهی قزل‌آلای پخته‌شده تمام نیاز بدن فرد نسبت ویتامین دی  برطرف می‌شود. اگر ازجمله افرادی هستید که به مقدار کافی آفتاب دریافت نمی‌کنید، مصرف ماهی‌های چرب را فراموش نکنید.

 ماهی دشمن بیماری‌های خود ایمنی و دیابت

 بیماری‌های خود ایمنی(اتوایمیون)  به صورتی است که سیستم ایمنی بدن انسان به‌طور اشتباه به بافت ها و اعضای بدن حمله ور می‌شود و آن‌ها را از بین می‌برد. بی شک در سالهای اخیر به کرات با واژه خودایمنی مواجه شده اید. اختلالات خودایمنی نیز یکی از اختلالهای شایع در زمان به شمار می‌رود و شامل دسته بسیار وسیع و مختلفی از انواع بیماری است. به‌طور مثال در دیابت نوع یک به سیستم ایمنی و سلول‌های تولید انسولین در پانکراس حمله می شود. طبق تحقیقات انجام‌شده مصرف امگا ۳ یا روغن ماهی خطر مبتلا شدن کودکان به این بیماری را کاهش داده و به سلامت افراد مبتلا به این عارضه کمک شایانی می‌کند.

تصویر

 نقش پیشگیرانه ماهی در ابتلای کودکان به آسم 

در دهه‌های اخیر شاهد افزایش آسم و مشکلات تنفسی هستیم. مصرف ماهی اگر به‌طور منظم باشد تا ۲۴ درصد می‌تواند خطر ابتلا کودکان به آسم را کاهش دهد. البته طبق تحقیقات انجام‌شده، این اثر در بزرگسالان بسیار اندک و یا مشاهده نمی‌شود.

تصویر

 ماهی و جلوگیری از زوال چشم در دوران سالمندی

 بیماری‌ای با نام زوال قرنیه وجود دارد که  افراد کهن‌سال را درگیر خود می‌کند. مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند فرد را در برابر این ضایعه محافظت کند. طبق تحقیقات انجام‌شده مصرف منظم ماهی توانسته است احتمال بروز زوال قرنیه را تا ۴۲ درصد کاهش دهد و همچنین مقدار شکل‌گیری رگ‌های خونی در چشم تا ۵۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تصویر

 خوابی باکیفیت با مصرف ماهی

 خوابی آرام و دل‌چسب شاید برای خیلی از افراد به آرزو تبدیل‌شده است. یکی از دلایل آن در عصر حاضر قرارگیری در مقابل نور آبی است که به لطف تکنولوژی، بسیار در معرض آن قرار می‌گیریم. بسیاری از محققان نیز کمبود ویتامین D را از عوامل بروز اختلالات در خواب منظم  می‌دانند. طبق آزمایش‌هایی که انجام‌شده، افرادی که سه روز در هفته ماهی قزل‌آلا مصرف کرده بودند خوابی منظم و باکیفیت داشته و عملکرد آن‌ها نیز در طی روز بهبود پیداکرده بود.

تصویر

ماهی غذایی در دسترس و خوشمزه

 ماهی خوراکی خوش‌طعم و خوشمزه است که علی‌رغم تصور بسیاری از افراد می‌توان به‌راحتی آن را تهیه و طبخ کرد. سعی کنید هفته‌ای یک یا دو بار ماهی را در برنامه غذایی بگنجانید و از ارزش غذایی بالای این محصول نهایت بهره را ببرید.  ماهی تنها غذایی است که می‌توانید با خیالی آسوده آن را مصرف کنید و از مصرف بالای آن هراسی نداشته باشید؛ زیرا مصرف ماهی ثمره‌ای جز سلامتی، شادی و تندرستی برای شما نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.