بلاگ

جایگزین ماهی چیست؟

جایگزین ماهی چیست؟

در دنیای امروز که همه ما آگاهی نسبی درباره فواید و مضرات مواد غذایی داریم، می‌توان گفت هر لقمه‌ای که می‌خوریم، نتیجه یک انتخاب هوشمندانه است. انتخابی که می‌تواند سلامت ما را تحت تاثیر قرار دهد. در این بین، ماهی به عنوان یک منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا۳، همیشه پایه ثابت رژیم غذایی سالم بوده‌است. اما آیا ماهی تنها قهرمان این بازی است؟ آیا زغال‌اخته با آن رنگ جذاب و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند، یا زردچوبه با خواص درمانی‌اش، نمی‌توانند رقیب سرسختی برای ماهی باشند؟ کینوا و کلم بروکلی چطور؟

در این مقاله از ایناس با نگاهی علمی و مقایسه‌ای، ارزش غذایی و فواید ماهی را در برابر مواد غذایی دیگر زیر ذره‌بین می‌بریم. از تاثیرات آن‌ها بر قلب و عروق گرفته تا نقششان در تقویت مغز و سیستم ایمنی، همه و همه را در اختیارتان می‌گذاریم. با ما همراه باشید تا ببینیم کدام یک از این رقبای قدرتمند، می‌توانند جایگزین ماهی شوند و شایسته جایگاهی ثابت در برنامه غذایی ما باشند؟

قهرمان بشقاب شما کیست؟

  • ماهی و آووکادو؛ دو رقیب سرسخت
  • ماهی آنچوی و زردچوبه؛ کدام‌یک برای درد مفاصل بهتر است؟
  • ماهی ساردین و بروکلی؛ سربازان شجاع در برابر حمله سرطان
  • ماهی قزل‌آلا و زغال اخته؛ چه تاثیری در تقویت مغز دارند؟
  • ماهی سفید و کینوا؛ دو عنصر مهم برای کاهش وزن

 

ماهی و آووکادو؛ جایگزین یا مکمل؟

ماهی یا آووکادو

ماهی یا آووکادو

آووکادو و ماهی، هر دو به عنوان ابرقهرمانان تغذیه شناخته می‌شوند و به دلیل خواص بی‌نظیرشان، جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی سالم دارند.

آووکادو، سرشار از چربی‌های غیراشباع سالم است که برای قلب مفید هستند. به‌علاوه منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B، ویتامین K، پتاسیم و فیبر به‌حساب می‌آید. پتاسیم موجود در آووکادو به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و فیبر موجود در آن هم در کاهش وزن تاثیرگذار است. همچنین، آووکادو به‌واسطه داشتن لوتئین و zeaxanthin برای سلامت چشم خوراکی بسیار مفیدی است.

از آن طرف ماهی (مخصوصا ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا و ماهی تن) منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامت قلب، کاهش خطرات بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز می‌شود رویش حساب باز کرد.

دوئل ماهی و آووکادو

-چشم در چشم-

مقایسه از چه بخشی از بدن محافظت می‌کنند؟ اثرشون چیه؟ مگه چه ماده مغذی‌ای دارن؟
آووکادو چشم فیلتر امواج مضر نور لوتئین و گزانتین
ماهی رفع خشکی چشم DHA

حالا ماهی بخوریم بهتر است یا آووکادو؟!

هر دو. در واقع هم ماهی و هم آووکادو مواد غذایی با ارزشی هستند که باید در برنامه غذایی ما جای ویژه‌ای داشته باشند. اما تفاوت‌های مهمی نیز بین آن‌ها وجود دارد. آووکادو منبع غنی از چربی‌های تک غیراشباع، فیبر و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی است، در حالی که ماهی منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا، اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین D است. حتی می‌توان گفت این دو خوراکی خوشمزه و مفید، مکمل هم هستند. در واقع هیچ ماده غذایی به تنهایی نمیتواند جایگزین ماهی باشد آنچه در این مقاله دنبال میکنیم پیدا کردن مواد مغذی ماهی در سایر منابع غذایی است.

اگر نظر ما را می‌خواهید مقاله طرز تهیه سالاد ماهی را بخوانید و با کمی خلاقیت یک سالاد ماهی خوشمزه همراه با آووکادو تهیه کنید. هم از طعم فوق‌العاده‌اش لذت می‌برید و هم به سلامت ماندن خود کمک می‌کنید.

ماهی آنچوی و زردچوبه؛ کدام‌یک برای درد مفاصل بهتر است؟

تاثیر مصرف ماهی و زردچوبه در سلامت مفصلها

تاثیر مصرف ماهی و زردچوبه در سلامت مفصلها

همه ما می‌دانیم که زردچوبه خواص درمانی زیادی دارد. ماهی آنچوی که یک ماهی کوچک و لذیذ است هم، سرشار از امگا۳ بوده و مصرف آن به‌طور مداوم، باعث کاهش التهاب در بدن و البته کاهش درد و تورم مفاصل (ناشی از آرتروز) می‌شود. علاوه بر آن امگا ۳ موجود در ماهی آنچوی باعث ترمیم غضروف‌های بدن می‌شود.

اگر بخواهیم خواص زردچوبه را برشمریم، باید به وجود ماده‌ای به نام کورکومین در آن اشاره کنیم که دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی‌ست.این ماده می‌تواند تا حد زیادی به به کاهش درد و التهاب مفاصل کمک کند و به عنوان یک ضد درد طبیعی، شما را از مصرف داروهای شیمیایی ضد درد، نجات دهد.

ماهی آنچوی و زردچوبه

-مفصلهای سلامت-

مقایسه از چه بخشی از بدن محافظت می کنند؟ اثرشون چیه؟ مگه چه ماده مغذی‌ای دارن؟
زرد چوبه مفصل‌ها کاهش درد مفاصل کورکومین
ماهی آنچوی ترمیم غضروف امگا 3

ماهی آنچوی برای سلامت مفاصل بهتر است یا زردچوبه؟

پاسخ به این سوال ساده نیست، زیرا هر دو خواص درمانی منحصر به فردی دارند. اما می‌توان گفت در کاهش درد مفاصل بیشتر می‌توان به زردچوبه اعتماد کرد و در ترمیم غضروف‌ها به ماهی آنچوی. در واقع کورکومین زردجوبه جایگزین امگا 3 ماهی است و میتواند به سلامت مفصل های ما کمک کند.

 

ماهی ساردین و بروکلی؛ سربازان شجاع در برابر حمله سرطان

مصرف ماهی ساردین و بروکلی برای مقابله با سرطان

مصرف ماهی ساردین و بروکلی برای مقابله با سرطان

با فرض اینکه هم ماهی ساردین با سلیقه‌تان جور باشد و هم خوردن کلم بروکلی، به نظرتان کدام یک برای سلامتی مفیدترند؟ البته که هر دو از ارزش غذایی بالایی دارند، اصلا هدف ما در این مقاله مقایسه خوراکی‌های مفید در مقابل ماهی است؛ اما اگر قرار باشد یکی را انتخاب کنیم، ترازوی‌مان کدام وردی سنگینی کند بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال خواص ضد سرطانی ماهی ساردین و کلم بروکلی را بررسی می‌کنیم:

ساردین و بروکلی

-حمله به سرطان-

مقایسه از چه بخشی از بدن محافظت می کنند؟ اثرشون چیه؟ مگه چه ماده مغذی‌ای دارن؟
کلم بروکلی  سیستم ایمنی کاهش التهاب سلفورافان و ویتامین سی
ماهی ساردین تنظیم رشد سلولی سلنیوم و ویتامین دی

ماهی ساردین، دریایی از امگا 3

چه فایده‌ای دارد؟ گرچه این سوال پاسخ روشنی دارد. چون کمابیش همه ما با کارکردهای امگا۳ برای بدن آشنایی داریم. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم که التهابات بدن یکی از عوامل رشد سلول‌های سرطانی‌ست که امگا۳ در رفع آن به بدن کمک زیادی می‌کند. علاوه بر آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که این کار مبارزه بدن با سلول‌های سرطانی را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

ماهی ساردین منبع خوبی از ویتامین D است که نقش مهمی در تنظیم رشد سلول‌هی بدن و تقویت آنها دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.

سلنیوم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در ماهی ساردین است که از بدن ما در برابر ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. سلنیوم آنتی اکسیدانی قوی‌ست و از سلول‌های بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد ایمن می‌کند.

کلم بروکلی؛ سپر دفاعی بدن در برابر سرطان

کلم بروکلی «سولفورافان» دارد که خاصیت ضد سرطان است. سولفورافان می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی، القای مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی و جلوگیری از گسترش تومور کمک کند. بروکلی به واسطه داشتن ویتامین C آنتی اکسیدان هم هست. همین دو ترکیب مهم کلم بروکلی را به یک سپر قوی در برابر سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند.

حالا که خواص ساردین و بروکلی را خواندید و متوجه شدید از هیچ‌کدامشان نمی‌توان گذشت، پیشنهاد می‌کنیم حداقل دوبار در هفته ماهی ساردین و بصورت روزانه (خام یا پخته) کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این دو ماده جایگزین یکدیگر نیستند اما هر دو در در محافظت از سیستم ایمنی بسیار اثرگذارند. 

 

ماهی قزل‌آلا و زغال اخته؛ چه تاثیری در تقویت مغز دارند؟

مقایسه ماهی قزل‌آلا و زغال اخته در تقویت مغز

مقایسه ماهی قزل‌آلا و زغال اخته در تقویت مغز

فواید ماهی برای مغز یکی دوتا نیست. اگر ماهی‌ها را به دو دسته سردآبی و گرم‌آبی تقسیم کنیم، تقریبا تمام ماهی‌های سردآبی به‌خاطر داشتن اسید‌های چرب امگا۳، به ساخت و ترمیم سلول‌های مغز کمک می‌کنند. تا اینجای کار هم دیدید که تقریبا در تمام مقایسه‌ها تاثیر امگا۳ موجود در ماهی خودنمایی می‌کرد. در اینکه قرار دادن ماهی در برنامه غذایی‌تان و افزایش مصرف این آبزی خوش‌طعم تاثیرات فوق‌العاده‌ای در تقویت مغز دارد شکی نیست. اما شاید ندانید که با مصرف مداوم آن تمرکز شما بالاتر خواهد رفت و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

 

 

ماهی بخوریم یا زغال اخته؟

از آنجا که زغال اخته هم، مانند ماهی یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز است، در ادامه تاثیر این دو خوراکی را در تقویت‌کننده‌های شناختی مغزِ، زیر ذره‌بین برده‌ایم:

ماهی قزل آلا و زغال اخته

-رقابت در مغز-

مقایسه از چه بخشی از بدن محافظت می کنند؟ اثرشون چیه؟ مگه چه ماده مغذی‌ای دارن؟
زغال اخته مغز کاهش التهاب مغز از طریق خواص آنتی اکسیدانی آنتوسیانین
ماهی قزل‌آلا تقویت قشر خاکستری و جلوگیری از آلزایمر دوکوزاهگزانوئیک اسید

زغال اخته چطور به تقویت مغز کمک می‌کند؟

  • حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به‌نام «آنتوسیانین» است که برای محافظت از سلول‌های مغز مفید است.
  • التهاب مغز یکی از خطرناک‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های عصبی‌ست. زغال اخته با مواد مغزی که دارد، به کاهش التهاب مغز کمک زیادی می‌کند.

ماهی قزل‌آلا چه ترکیباتی برای تقویت مغز دارد؟

به دلیل داشتن دوکوزاهگزانوئیک اسید Docosahexaenoic acid به رشد و عملکرد سلول‌‌های مغز کمک می‌کند. این ترکیب که نوعی امگا ۳ است را با علامت اختصاری دی‌اچ‌ای (DHA) می‌شناسند.

با مصرف ماهی قزل‌آلا، سی‌بس، سالمون و ساردین اسیدهای چرب مفید برای بدن را دریافت می‌کنید و مغز سالم‌تری خواهید داشت. احتمال سکته مغزی و زوال عقل با مصرف ماهی کاهش یافته و به تقویت قشر خاکستری مغز کمک زیادی می‌کند. پس ماهی قزل آلا و زغال اخته از طریق مواد مغذی متفاوتی نقش مشابهی را در تقویت مغز ایفا می کنند. باید به این نکته توجه داشت که هر چند برخی مواد غذایی می توانند در موارد مشخصی جایگزین ماهی باشند اما آیا می توان آن ها را به میزان زیاد( و در واقع مورد نیاز بدن) مصرف کرد؟

 

ماهی سفید و کینوا؛ دو عنصر مهم برای کاهش وزن

ماهی سفید و کینوا

ماهی سفید و کینوا

ماهی سفید و کینوا هر دو سیر کننده هستند و برای کاهش وزن مناسب‌اند. اگر اضافه وزن دارید و کمتر از این دو خوراکی مهم در وعده‌های غذایی‌تان استفاده می‌کنید، وقتش رسیده که با آنها آشنا شوید و فوایدشان را بدانید:

ماهی سفید و کینوا

-تناسب اندام-

مقایسه از چه بخشی از بدن محافظت می کنند؟ اثرشون چیه؟ مگه چه ماده مغذی‌ای دارن؟
کینوا کنترل وزن جلوگیری از نوسانات قند خون و کاهش اشتهای کاذب فیبر و شاخص گلیسمی پایین
ماهی سفید احساس سیری و حفظ توده عضلانی امگا 3

ماهی سفید سرشار از پروتئین

ماهی سفید منبع از پروتئین است. پروتئین به شما احساس سیری بیشتری می‌دهد و به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سفید هم در کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین و افزایش متابولیسم بدن تاثیرگذارند.این عوامل در کنار هم، کاهش وزن را به کاری آسان و دلچسب برایتان تبدیل می‌کند.

کینوا؛ دانه‌ای با ارزش

کینوا، یک دانه کامل و منبعی عالی از پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. فیبر موجود در کینوا باعث می‌شود با خوردنش احساس سیری کنید و با کنترل‌کردن اشتهای کاذب، خیال ریزه‌خواری‌کردن را از سرتان می‌پراند!

همچنین، پروتئین موجود در دانه‌های کینوا به حفظ توده عضلانی و افزایش متابولیسم بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، کینوا دارای شاخص گلیسمی پایینی است که به معنی افزایش تدریجی قند خون و جلوگیری از نوسانات قند خون و در نتیجه کاهش اشتهای کاذب است.

کلام آخر

در متنی که خواندید هدف‌مان این بود که شما را بیشتر با قدرت مواد غذایی‌ای که شاید جای خیلی‌هایشان در رژیم غذایی‌مان خالی‌ست آشنا کنیم. فراموش نکنید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل، همراه با فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم، بهترین راه برای پیشگیری از سرطان است.

آیا این مقاله مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

آخرین مقالات

دستور پخت

جدیدترین دستورهای پخت

خرید سریع محصولات

فیله سی بس 4 کیلوگرمی

۲,۸۹۰,۰۰۰ تومان9% ۲,۶۲۹,۹۰۰ تومان

فیله سی بس 750 گرمی

۵۷۹,۹۰۰ تومان9% ۵۲۶,۹۰۰ تومان

سبد خرید

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید