بلاگ

همراه با ماهی چه بخوریم؟

همراه با ماهی چه خوراکی‌هایی بخوریم؟ بهترین ادویه برای پخت ماهی چیست؟ سالم‌ترین سبزیجات به عنوان کناربشقابی‌های ماهی کدامند؟ با ما همراه باشید تا تعدادی از بهترین همراهان ماهی را بشناسیم.

لب کلام

در رابطه با این‌که همراه با ماهی چه خوراکی‌هایی باید خورده شود همیشه اختلاف‌نظرهایی وجود داشته. آیا ماهی به خودی خود حساسیت زاست یا خوردن آن همراه با ماده غذایی دیگری باعث بروز حساسیت در افراد می شود؟ سر سفره همراه با ماهی چه بخوریم؟ چه خوراکی‌هایی در صورت طبخ شدن با ماهی برای بدن خطر ساز هستند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها با ما همراه باشید.

سر سفره با ماهی چی بخوریم؟

اگر به دنبال پاسخ های سرراست هستید در یک کلام هنگام سرو ماهی، آن را با این مخلفات خوشمزه همراه کنید:

شوید پلو: طبع گرم شوید پلو آن را به یکی از بهترین همراهان ماهی بدل می کند. مارچوبه: یکی از بهترین مخلفات همراه ماهی با عطرو طعم متناسب مارچوبه است نارنج: نارنج را از وسط نصف کنید و به جای آبلیمو ماهی را با آب نارنج بخورید عرق نعنا و هل: بهترین نوشیدنی که میتوانید با ماهی بنوشید عرق نعنا، هل و نسترن است سالاد کلم: گل کلم، برگ کلم بعلاوه هویج و فلفل دلمه ای با ماهی یک ترکیب برنده است سیب زمینی سرخ کرده: یک انتخاب کلاسیک و مناسب همراه ماهی سرخ شده سیب زمینی سرخ کرده است. پوره سیب زمینی: پوره خامه ای ساده و سریع با ماهی پخته یا کبابی عالی است. سیخ سبزیجات کبابی: و این هم برگ آخر در بین مخلفات ماهی به انتخاب شما برای یک وعده غذای متعادل.

قبل از توضیح کامل مخلفات همراه ماهی بهتر است کمی طبع بدنمان را بشناسیم.

نشانه‌های طبیعت گرم:

  • این افراد بدن گرم‌تری دارند.
  • بدن آن‌ها بیشتر جوش می زند.
  • زودتر عصبی می شوند.
  • حساسیت‌های آنها بیشتر به شکل خارش یا پوست پوست شدن بدن بروز می کند.

و افراد دارای طبع سرد:

  • پوست روشن‌تری دارند.
  • پرخواب‌تر هستند.
  • معمولاً در هضم غذاها مشکل دارند.
  • احتمال بروز بیماری‌هایی مثل پارکینسون یا  ام اس در آنها بیشتر است

اگر جزو دسته دوم( دارای طبع سرد) هستید در خوردن ماهی باید نکاتی را که در ادامه گفته ایم رعایت کنید.

با ماهی چه چیزی بخوریم تا سردی نکنیم (مصلح ماهی)

مواد غذایی که برای ایجاد تعادل در طبع بدن، همراه با یک غذا مصرف می‌شود؛ مصلح آن غذا نامیده می شوند. ماهی جزء غذاهایی است که طبیعت سرد دارد. به این معنا که باعث پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود. بنابراین بهتر است همه به خصوص افرادی که به صورت طبیعی طبع سردی دارند؛ ماهی را با مصلح مناسب مصرف کنند تا بدن آنها به حالت عادی برگردد. همیشه باید سر سفره مصلح ماهی را هم کنار ماهی بگذارید. در ادامه تعدادی از این خوراکی‌ها را تحت عنوان طعم دهنده ها و کنار بشقابی های گرم معرفی می‌کنیم.

۱- طعم‌دهنده‌های گرم، مناسب ماهی

ادویه‌هایی مثل

دارچین،

فلفل قرمز،

زنجبیل،

فلفل سیاه

و زیره سیاه

طعم دهنده های گرم مناسب ماهی

طعم دهنده های گرم مناسب ماهی

به خاطر طبع گرمی که دارند مصلح ماهی محسوب می شوند علاوه بر این بوی ماهی را به طور کامل از بین می برند. بنابراین استفاده از ادویه، علاوه بر همخوانی با طبع غذا، گزینه مناسبی برای افرادی است که به خاطر بوی ماهی از خوردن آن پرهیز می کنند. پیشنهاد می‌کنیم به مقاله “بهترین ادویه ها برای پختن ماهی” هم سری بزنید.

۲کناربشقابی‌های گرم برای ماهی

یکی از بهترین کنار بشقابی‌ها برای ماهی، سبزیجات پخته است. در غذاهای ایرانی سبزیجات پخته به شکل سبزی پلو کنار ماهی ظاهر شده. سبزی‌هایی مثل تره، جعفری، شویدیا شنبلیله که در سبزی پلو استفاده می‌شوند طبع گرم دارند؛ بنابراین همراه با ماهی یکی از بهترین مصلح‌ها محسوب می‌شوند. علاوه بر این میتوانید با  ترکیب سبزیجاتی که طبع گرم دارند مانند

پیازچه،

تربچه،

ریحان

یا مارچوبه

ترکیب سبزیجات گرم همراه ماهی

ترکیب سبزیجات گرم همراه ماهی

دستور پخت جذاب و جدیدی ابداع کنید.

یکی دیگر از  جذاب‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توان همراه با ماهی استفاده کرد  ترکیب گردو، کشمش، سیر، سبزی و ادویه بخصوص در ماهی شکم پر است. تمام این مواد طبع گرم دارند و مصلح سردی طبع ماهی محسوب می‌شوند.

اگر برای انتخاب غذای دوم کنار ماهی برای یک میهمانی مردد هستید حتما مطلب چند پیشنهاد برای غذای دوم کنار ماهی را بخوانید.

بعد از خوردن ماهی چه میوه‌ای بخوریم؟

قبل از اینکه بهترین میوه‌هایی که بعد از خوردن ماهی می‌توانید بخورید را معرفی کنیم؛ خوب است بدانیم که اصلا میوه دسر مناسبی بعد از مصرف ماهی‌ست یا نه؟!

بعد از خوردن ماهی چه میوه ای بخوریم؟

بعد از خوردن ماهی چه میوه ای بخوریم؟

اگر بخواهیم از مدارک و شواهد علمی برای پاسخ به این سوال استفاده کنیم؛ به این جواب می‌رسیم: هیچ دلیل علمی برای مضر بودن مصرف میوه‌ها بعد از خوردن ماهی وجود ندارد. اما ناگفته پیداست که خوردن میوه‌هایی مثل: خیار، توت‌فرنگی، آلو، نارنگی، پرتقال و… که طبع سردی دارند، بعد از مصرف ماهی انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. از طرفی مصرف میوه‎‌هایی مثل انگور، انبه و موز که طبع گرمی دارند انتخاب‌های خوبی هستند.

اما «بهترین» میوه‌هایی که بعد از خوردن ماهی باید مصرف شوند، تمشک، آووکادو و کلم‌بروکلی هستند. می‌پرسید چرا؟ دلیلش را در ادامه بخوانید:

تمشک: این توت‌های خوش‌رنگ و خوشمزه، سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر هستند و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کنند. علاوه برآن، به دلیل داشتن ویتامین ‌C، آهن ماهی را در بدن شما افزایش می‌شوند.

آووکادو: اگر می‌خواهید برای هضم ماهی به بدنتان کمک کنید، بعد از مصرف ماهی آووکادو را بخورید. آووکادو

سرشار از پتاسیم، فیبر و چربی‌های سالم است و به‌واسطه ویتامین E بالایی که دارد، به سلامت کیسه صفرا کمک می‌کند.

کلم بروکلی: می‌دانیم که کلم بروکلی مملو از مواد مغذی مثل فیبر و ویتامین C است. خوردن آن بعد از مصرف ماهی از ایجاد ناراحتی گوارشی جلوگیری می‌کند.

نکته: سعی کنید بین خوردن ماهی و میوه به اندازه یک ساعت فاصله بیاندازید.

آبلیمو یا آب نارنج! کدامیک با ماهی بهتر است؟

آیا با توجه به تاکیدی که بر مصرف ماهی با خوراکی های گرم داشتیم مجازیم که آب لیمو یا شربت آبلیمو را همراه با ماهی مصرف کنیم؟ پاسخ این است:

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم ویتامین c باعث جذب بهتر آهن و پروتئین در بدن می‌شود. بنابراین شربت آب لیمو می‌تواند از این جهت گزینه مناسبی برای مصرف همراه ماهی باشد اما اگر میخواهید هم جذب آهن و پروتئین و هم طبع گرم را با هم داشته باشید به جای آن از آب نارنج استفاده کنید. آب نارنج بر خلاف آبلیمو طبع گرمی دارد و برای مصرف همراه ماهی بسیار توصیه می شود.

نوشیدنی‌ مناسب همراه با ماهی چیست؟ (عرقیجات گرم)

 می‌توانید از عرقیات گرم مثل عرق نعنا، عرق هل، عرق دارچین یا عرق نسترن برای درست کردن شربت استفاده کنید.
عرقیجات گرم، بهترین گزینه برای نوشیدنی همراه ماهی

عرقیجات گرم، بهترین گزینه برای نوشیدنی همراه ماهی

اما به این نکته توجه داشته باشید که برای درست کردن شیرین‌کننده‌ی شربت، بهتر است از نبات استفاده کنید. چرا که شکر، طی فرایند سفید شدن با نوعی از مواد اسیدی ترکیب می شود که باعث پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود و خوراکی مناسبی برای همراهی با ماهی نیست.

همراه با ماهی چه سالادی بخوریم؟

یک ظرف سالاد خوش رنگ و آب بیشتر از هر چیزی می‌تواند میز دریایی شما را کامل کند. فرقی نمی‌کند ماهی را به چه شکلی سرو کنید؛ سالاد یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان دورچین ماهی است. اما چه سالادی؟

مناسب‌ترین سالاد برای کنار ماهی از سبزیجات یا میوه‌های گرم درست می‌شود. پس وقت آن رسیده که خلاقیت به خرج دهید و با میوه‌ها و سبزیجات گرمی که در ادامه معرفی خواهیم کرد یک سالاد جذاب درست کنید.

سبزیجات با طبع گرم مناسب سالاد: پیازچه، تربچه، جعفری، ریحان، کرفس، نعنا، و اسفناج.

میوه‌هایی با طبع گرم مناسب سالاد: انبه، خرما، انجیر، موز، انگور و آناناس.

صیفی‌جات با طبع گرم مناسب سالاد: هویج، فلفل دلمه‌ای گل کلم، کلم برگ و بادمجان.

علاوه بر این شما می‌توانید در درست کردن سس سالاد هم خلاق باشید و با انواع دانه‌ها و عسل و آب نارنج سس خوش‌‌طعمی برای سالاد درست کنید.

شما می توانید علاوه بر این سالاد ها که کنار ماهی سرو می شوند خود ماهی را هم بصورت سالاد سرو کنید. سالاد ماهی دودی، یکی از این انتخاب‌هاست. سالاد ماهی دودی ظاهری شیک و مجلسی دارد که آن را برای میز پذیرایی از مهمان‌ها مناسب می‌سازد.

سالاد همراه ماهی پلو

شاید بپرسید سالاد همراه ماهی پلو چه تفاوتی با سالاد کنار خوراک ماهی است. اگر پلو را بصورت سبزی پلو درست میکنید در واقع طبع ماهی را با سبزی داخل برنج متعادل کرده اید و در صورتی که انواع دیگری از سالاد که مواد اولیه آن زیاد هم گرم نباشند کنار سبزی پلو با ماهی سرو کنید مشکلی پیش نمی آید. اما در صورتی که ماهی را بصورت خوراک یا با برنج ساده سرو میکنید حتما از گزینه هایی که بالاتر گفته شد استفاده کنید تا خیالتان بابت سردی نکردن بعد از یک وعده ی لذیذ راحت باشد.

همراه ماهی چه دسری بخوریم؟

اگر به سفره‌های ایرانی، به خصوص در مناطق جنوبی کشور نگاه کنیم؛ همیشه کنار ماهی یا بعد از خوردن آن، دسرهایی ساخته شده از خرما سرو می‌شود. دسرهایی مثل خرما ارده، رنگینک یا حلوا. همان‌طور که می‌بینید مواد تشکیل دهنده این دسرها همگی طبیعت گرم دارند. بدون شک نوشیدن یک چای گرم مطابق سلیقه ایرانی همراه با این دسرها پس از صرف ماهی بهترین انتخاب است.
عرقیجات گرم، بهترین گزینه برای نوشیدنی همراه ماهی

عرقیجات گرم، بهترین گزینه برای نوشیدنی همراه ماهی

اما اگر در سفره خود دنبال دسرهای فرنگی هستید؛ یک سالاد میوه که بالاتر گفتیم همراه سس عسل و کنجد می‌تواند گزینه مناسبی برای پس از خوردن ماهی باشد. از آنجا که شکلات هم طبع گرمی دارد دسرهای شکلاتی هم گزینه های خوبی هستند. جلوتر در مورد سالادها بیشتر گفته ایم.

چرا نباید ماهی را با هر غذایی بخوریم؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن بحث‌هایی در رابطه با خوراکی‌های مجاز همراه با ماهی مطرح می‌شود، طبع سرد ماهی است. متابولیسم پایه در بدن که در واقع حداقل میزان انرژی لازم برای بدن است؛ توسط غده‌های لوزالمعده، تیموس و سورنال تنظیم می شود. با پر کار شدن این غده‌ها متابولیسم بالا می رود و با کم شدن فعالیت آن‌ها متابولیسم پایین می‌آید. بالا یا پایین بودن متابولیسم بدن، به عقیده‌ی طب سنتی، طبع یا طبیعت بدن شناخته می‌شود. افراد دارای متابولیسم پایین طبع سرد و افراد دارای متابولیسم بالا دارای طبع گرم هستند.

ماست و ماهی؛ بله یا خیر؟

طب سنتی همچنین عقیده دارد که مواد غذایی مثل ماست، دوغ و تخم مرغ به خاطر طبع سرد، در صورت خورده شدن همراه با ماهی، احتمال بروز مشکلاتی مثل نفخ شدید، ضعف و بی‌حالی بیش از حد یا در موارد شدیدتر ناراحتی های عصبی یا لک و پیس میشود.

طب سنتی عقیده دارد که باید از خوردن ماست همراه ماهی پرهیز کرد

طب سنتی عقیده دارد که باید از خوردن ماست همراه ماهی پرهیز کرد

البته با توجه به اینکه دستور پخت های فرنگی وجود دارد که در آن از این مواد استفاده شده؛ می‌توان گفت که تاثیر مواد غذایی مختلف بر بدن شرایط فردی و جغرافیایی فرد بستگی دارد. حتی میزان گرمی و سردی در ماهی‌های مختلف نیز متفاوت است.

مصرف ماهی با سایر گوشتها

بهتر است ماهی را همزمان با گوشت قرمز، میگو و مرغ مصرف نکنید. این کار دستگاه گوارش شما را آسیب پذیر می سازد.

سالاد کاهو و ماهی؛ یک ترکیب مضر

شاید بر حسب اتفاق برایتان پیش آمده باشد که ماهی را به هر شکلی که طبخ شده همراه با سالاد کاهو مصرف کرده باشید. طبع کاهو علاوه بر اینکه بسیار سرد است، تر هم هست. طبع سرد و تر کاهو در کنار ماهی می تواند خطر آفرین باشد. بطور خاص کسانی که از بیماری میگرن رنج میبرند به هیچ عنوان این ترکیب را امتحان نکنند زیرا خوردن انواع گرمی بعد از آن هم نمیتواند جلو تشدید میگرن آنها را بگیرد.

طبع گرم ماهی‌های خلیج فارس

نکته مهم دیگری که در مورد مواد خوراکی همراه ماهی وجود دارد میزان گرمی یا سردی یا به عبارتی طبع خود ماهی است. در صورتی که از ماهی های با طبع گرم تر استفاده کنید دست شما برای انتخاب این خوراکی ها بازتر می شود و نیازی نیست که انواع خوراکی های گرم را همراه ماهی کنید.

ماهی سی بس با توجه به محل تولیدش در خلیج فارس، جزء ماهی‌هایی است که طبع گرم‌تری نسبت به دیگر ماهی‌ها دارد. به طور کلی ماهی های آب شور سردی کمتری نسبت به ماهی های آب شیرین دارند. بنابراین اگر به طعم خالص ماهی علاقه دارید، می‌توانید حتی با میزان کم‌تری از طعم‌دهنده و چاشنی، بدون نگرانی از سردی، ماهی سی بس را سرو کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

آخرین مقالات

دستور پخت

جدیدترین دستورهای پخت

خرید سریع محصولات

فیله سی بس 4 کیلوگرمی

۲,۸۹۰,۰۰۰ تومان9% ۲,۶۲۹,۹۰۰ تومان

فیله سی بس 750 گرمی

۵۷۹,۹۰۰ تومان9% ۵۲۶,۹۰۰ تومان
سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید