دستور پخت ماهی سی بس با سیب زمینی یونانی ( از مدیترانه) + ویدئوی آموزشی

زمان آماده شدن
60 دقیقه
میـزان سختی
تعـدا د نفـرات

لب کلام

ماهی سی بس با سیب‌زمینی یونانی یکی از دستورپخت‌های محبوب مدیترانه است. کشور یونان سال‌ها تحت سلطه‌ی دولت عثمانی بود و همین سبب شده که بسیاری از عادت‌های غذایی ترک‌ها به فرهنگ غذایی مردم یونان نفوذ کند. یونان را بیشتر با کباب‌ها و پنیرهای محبوبش می‌شناسیم اما خوب است بدانید مردم این کشور برای پخت هر ماده غذایی روش‌های گوناگونی دارند و با توجه به نزدیک بودن ذائقه آن‌ها به ایرانی‌ها، بیشتر این غذاها مورد پسند ما قرار می‌گیرد.

مواد لازم برای ماهی سی بس با سیب‌زمینی یونانی 

تصویر
مواد لازممیزان
فیله ماهی سی بس750 گرم
سیب‌زمینی در اندازه کوچک500 گرم 
سیر5 حبه
استاک مرغ یا سبزیجاتیک پیمانه
روغن زیتون½ پیمانه
آبلیموی تازه⅓ پیمانه
مریم گلییک قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای و پیاز قرمزهر کدام یک عدد
گوجه گیلاسی300 گرم
زیتون سیاهده عدد
کیپر، لیمو سنگی و ریحانبه ذائقه
قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 450 گرمی

مرحله اول: طرز تهیه سیب‌زمینی یونانی

  1. سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و از وسط به چهار قسمت تقسیم کنید.
    نکته: برای این‌که سیب‌زمینی‌ها تغییر رنگ ‌ندهند؛ آن‌ها را در آب سرد قرار دهید. علاوه بر این، استفاده کردن از چاقوی تیز هم به سیاه نشدن سیب‌زمینی کمک می‌کند.
تصویر
  1. یک ظرف یک پیمانه استاک مرغ یا سبزیجات را بریزید و به آن نصف پیمانه روغن زیتون، یک حبه سیر له شده، یک چهارم پیمانه آبلیموی تازه، مریم‌گلی و نمک به اندازه دلخواه اضافه کنید.  همه مواد را با هم مخلوط کنید و سیب‌زمینی‌ها را داخل سس قرار دهید؛ به طوری که سطح تمام سیب‌زمینی‌ها آغشته به این مواد شود.
    استاک چیست؟ مرغ یا سبزیجات را با ادویه‌های دلخواه بپزید. بعد از پخت کامل، مواد اصلی را جداکنید. آب باقی‌مانده همان استاک یا عصاره مورد نظر ماست.
  2. سیب‌زمینی‌های آغشته به سس را به مدت 50 تا 60 دقیقه با درجه حرارت 180 در فر قرار دهید و زمانی که سطح سیب‌زمینی‌ها طلایی شد، آن از فر خارج کنید.
تصویر

اگر به سبک آشپزی مدیترانه علاقمندید دستور پخت ماهی سی بس به سبک ترکیه را از دست ندهید.

مرحله دوم: پخت ماهی سی بس به سبک مدیترانه‌ای

  1. فیله ماهی سی‌بس را مزه‌دار کنید: فیله‌ها را به صورت برش عرضی به چند قسمت تقسیم کنید و روی آن نمک و فلفل بپاشید تا کمی طعم دار شود. خوب است بعد از پاشیدن نمک و فلفل روی فیله خام، کمی سطح آن را ماساژ دهید تا نمک و فلفل به خورد آن برود.
    نکته: اگر از بسته بندیهای فیله شده ماهی استفاده نمی کنید ویدئوی آموزشی روش حرفه ای فیله کردن ماهی را نگاه کنید.
تصویر
  1.  نوبت خلالهای باریک است: فلفل دلمه‌ای و پیاز قرمز را به صورت قطعه‌های خلالی باریک خرد کنید.
  2. خوشمزه های کوچک: گوجه گیلاسی‌ها را از وسط برش دهید.دو حبه سیر را به صورت نگینی و ریز خرد کنید.
تصویر
  1. باز هم ماهی در کاغذ: فیله ماهی سی‌بس را داخل یک کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن را با مقداری از مواد، شامل پیاز خرد شده، فلفل دلمه‌ای، سیر، گوجه گیلاسی، زیتون سیاه، کیپر، یک برش حلقه ای لیمو سنگی، چند برگ ریحان تازه و دو قاشق روغن زیتون بپوشانید.کاغذ روغنی را روی مواد برگردانید و اطراف آن را  به صورتی بپیچید که فضای باز دور مواد باقی نماند.
    فوت کوزه‌گری: در این مرحله با فیله‌های ماهی شبیه به اثر هنری برخورد کنید. هرچقدر چیدمان مواد روی ماهی زیباتر باشد، میز شام دل‌نشین‌تری خواهید داشت و به خاطر داشته باشید که ما اول غذا را می‌بینیم و سپس آن را مزه می‌کنیم. اگر دوست داشتید در حین آشپزی معنی ضرب المثل فوت کوزه گری را هم بخوانید :)
تصویر

  1. فقط 20دقیقه کافیست: سپس ماهی‌های پتوپیچ شده را به مدت 20 دقیقه در دمای 180 درجه فر قرار دهید تا پخته شود.
    ماهی سی‌بس به سبک مدیترانه با سیب‌زمینی و ادویه یونانی آماده است.
تصویر
قیمت و خرید فیله ماهی سی بس 750 گرمی

2 نکته در مورد ماهی سی بس

سی بس ماهی استرالیایی خلیج فارس است. اگر با آن آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم توضیحات آن را در صفحه محصولات سی بس مطالعه کنید. اما در اینجا تنها به 2 نکته در مورد این ماهی اشاره می‌کنیم که شاید برایتان جالب باشد. 

اول اینکه ماهی سی بس بسیار کم بو است بنابراین برای همه دستورها مناسب است به سادگی طعم می‌گیرد و برای کسانی که از ادویه استفاده نمی‌کنند تنها کمی آبلیمو و نمک برای آن کافیست.

و دوم آنکه ماهی سی‌بس ایناس به روش فیش فارمینگ در دریا تولید می‌شود و تمام مراحل آن از لارو تا بسته‌بندی تحت کنترل کامل است. پس با خیال راحت مصرف کنید.

آیا این مقاله مفید بود؟
3.9
3.9/۵ (9 امتیاز)

آخرین مطالب

آخرین مقالات

دستور پخت

جدیدترین دستورهای پخت

دستور پخت
ماهی سی بس جزو ماهی‌هایی است که در چند سال اخیر به بازار ماهی ایران راه پیدا کرده و به سرعت تبدیل به یک ماهی لاکچری برای غذای مجلسی شده...
دستور پخت

طرز تهیه شنیتسل ماهی در 5 مرحله

زمان آماده شدن
25 دقیقه
میـزان سختی
تعـدا د نفـرات
ساده‌ترین روش تهیه شنیتسل ماهی چیست؟ چطور شنیتسل ماهی خوشمزه بپزیم؟ کدام ماهی برای شنیتسل ماهی مناسب‌تر است؟

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

ایناس
13:11 - 07 آبان 1401

سلام. ماهی سی بس دو نوع آسیایی و اروپایی دارد که نوع آسیایی آن در خلیج فارس تحت نام تجاری ایناس تولید می شود. میتوانید برای خرید از طریق لینک خرید آنلاین در منوی سایت اقدام کنید یا به صورت حضوری از فروشگاه های زنجیره ای تهران تهیه کنید.

N@h!d
13:11 - 07 آبان 1401

چرا توی دستور سی بس با سیب زمینی یونانی از پیاز قرمز استفاده میکنید؟ فرق خاصی با پیاز زرد یا سفید داره؟

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.