8 خاصیت ماهی در رشد کودکان

 کودکان دلبند شما در تمامی مراحل رشد خود، به تغذیه کامل و مناسب نیاز دارند. تنوع غذایی و جذب مواد متنوع، تأثیری بسیار مطلوب در روند رشد جسمی و مغزی کودک دارد. یکی از مواد غذایی که می‌تواند به‌خوبی شرایطی مطلوب برای تأمین مواد موردنیاز بدن کودک را فراهم آورد، ماهی است.
گنجاندن ماهی در رژیم غذایی و مصرف مستمر و کنترل‌شده، می‌تواند در تقویت روند رشد کودک و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

کودکان

نقش اسیدهای چرب امگا ۳ در سلامت و رشد مغزی کودک

 این نکته را باید بدانیم که بدن انسان به خودی خود توان تولید اسیدی با نام امگا را ندارد.  چربی حاوی امگا قادر است تأثیری مستقیم و فراوان بر فرایند رشد و تکامل مغز کودک داشته باشد. امگا ۳ موجود در گوشت ماهی در تکامل و سلامت چشم کودک نیز اهمیت فراوانی دارد. پیش‌تر در مقاله‌ای به تاثیر شگفت‌انگیز ماهی بر رشد مغز پرداخته‌ایم.

 تأمین پروتئین بدن کودک

 همان‌طور که می‌دانید نقش پروتئین در بدن انسان بسیار حائز اهمیت است. کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تأمین پروتئین بدن کودکان در حال رشد، به سلامت آن‌ها بسیار کمک می‌کند. با مصرف پروتئین، ساختار عضلات بدن کودک تقویت‌شده و می‌تواند مسیر سلامت و رشد مطلوب طی کند. مصرف گوشت ماهی می‌تواند پروتئین‌های موردنیاز کودکان را بهترین و سالم‌ترین نحو تأمین نماید.

تصویر

 ویتامین‌های ضروری برای کودک

 گوشت ماهی حاوی منابع بسیار از ویتامین‌های A و D است. ویتامین A برای سلامت پوست و چشم کودکان بسیار ضروری و مهم است. همچنین تامین ویتامین D برای کودکان و البته بزرگ‌سالان بسیار ضروری ست؛ وجود ویتامین D در گوشت ماهی سبب می‌شود که جذب کلسیم بیشتری صورت بپذیرد و جذب کلسیم بیشتر به رشد و تکامل استخوانی فرزند دلبند شما منجر می شود.

تصویر

 تأمین مواد معدنی بدن کودک با مصرف ماهی

 گوشت ماهی حاوی پروتئین، انواع ویتامین و سلنیوم است. سلنیوم موجود در ماهی، نقشی مؤثر و بازدارنده در ابتلا به سرطان در فرزند شما دارد. ید نیز از مواد معدنی مهم و حیاتی است که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد و می‌تواند نقشی مؤثر در بهبود عملکرد سوخت‌وساز بدن کودک داشته باشد. دیگر ماده معدنی موجود در ماهی روی است. روی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و وظیفه مهمی در بالا رفتن مقاومت بدن کودک در مقابل عوامل بیماری‌زا بر عهده دارد. پس از نقش سلنیوم، ید و روی موجود در ماهی بر سلامت غافل نشوید.

جلوگیری از آسم در کودکان با مصرف ماهی

 کودکانی که انواع ماهی مصرف می‌کنند نسبت به بیماری آسم مقاوم‌تر هستند. هرچقدر که ماهی مصرف‌شده پرچرب و روغنی باشد این اثربخشی بیشتر می‌گردد. البته جلوگیری از بروز آسم با مصرف گوشت ماهی تنها برای کودکان اثبات‌شده است و نه بزرگسالان. پس بهتر است در زمان کودکی با مصرف این ماده غذایی حیاتی، بدن را در مقابل بسیاری از آسیب‌ها و بیماری‌ها بیمه کنیم.

تصویر

 نقش مصرف ماهی در کاهش بیش فعالی در کودکان

 بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز کودک، از مشکلاتی است که برای بسیاری از والدین آزاردهنده است. مشخص‌شده است که کودکان مبتلا به این عارضه مقادیر کمی از امگا ۳ را در بدن خود دارند. امگا ۳ نقشی حیاتی برای افزایش تمرکز و بهبود حافظه دارد. هرقدر کودک شما ماهی بیشتری را در وعده‌های غذایی مصرف کند کمتر به بیش فعالی و عوارض آن دچار می‌گردد. مصرف ماهی برای برطرف کردن این مشکل می‌تواند از دوران جنینی و تغذیه مادر باردار آغاز شود.

تصویر

 روغن ماهی و جلوگیری از ابتلا به سرطان در کودکان

 دانستن این نکته ضروری است که نقش اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های خطرناک اثبات‌شده است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در گوشت ماهی این توانایی را دارند که خطر مبتلا شدن به سرطان را به مقدار زیادی کاهش دهند. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، سرطان‌هایی مانند سرطان دهان و حفره‌های وابسته، در کودکانی که مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ داشته‌اند بسیار کمتر رخ می‌دهد.

درمان و جلوگیری از افسردگی در کودکان با مصرف ماهی

یکی از دلایل اصلی در بروز افسردگی در کودکان، پایین بودن مقدار اسیدهای چرب در مغز است. نیاز بدن به اسیدهای چرب امگا ۳ به‌خوبی با مصرف ماهی و روغن ماهی برطرف می‌گردد. طبق تحقیقات انجام‌شده کودکانی که به‌طور پیوسته و منظم ماهی مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به افسردگی بالینی در آن‌ها به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تصویر

میزان مصرف ماهی برای کودکان

به توصیه متخصصان تغذیه مصرف ماهی در کودکان و بزرگسالان می تواند به یک میزان باشد.
همانطور که بزرگسالان برای جذب امگا 3 کافی در هفته نیاز به حداقل دو وعده صد گرمی ماهی دارند کودکان نیز به همین میزان نیازمندند. سایر مواد مغذی موجود در ماهی را در سایر وعده های غذایی گوشتی و گیاهی می‌توان دریافت کرد اما برای دریافت امگا 3 کافی تنها یک منبع غیر دارویی وجود دارد و آن ماهی است.

تصویر

چرا کودکان از خوردن ماهی طفره می روند؟

به طور کلی خوردن انواع گوشت برای بسیار کودکان مطلوب نیست و والدین برای تامین پروتئین بدن فرزندان خود اغلب با چالش مواجهند. در خصوص ماهی، بافت متفاوت آن با سایر گوشت‌ها، بوی ماهی و گاهی تجربه یک تیغ کوچک ممکن است کودکان را برای همیشه از خوردن ماهی منصرف کند.

تصویر

اولین تجربه‌های کودکان از ماهی بهتر است منحصر به فیله‌های کاملا بدون تیغ ماهی‌های کم بو باشد. همچنین روش طبخ ماهی و دورچینهای جذاب تاثیر فراوانی در علاقمند کردن کودکان به این ماده مغذی دارد. برای دیدن یک نمونه از دورچین‌های جذاب ماهی دودی ویدئوی آشپزی ماهی دودی سی بس با سس کره قهوه‌ای را ببینید. همچنین استفاده از انواع ماهی در سالاد نیز می‌تواند پیشنهاد فوق العاده‌ای برای کودک شما باشد بخصوص استفاده از ماهی دودی که می تواند به صورت سرد و گرم بسته به ذائقه فرزند شما سرو شود. در این باره نیز دستور پخت متفاوت سالاد ماهی سی بس را از دست ندهید.

نکات قابل‌توجه در مصرف ماهی

دانستید که فواید مصرف ماهی بسیار زیاد است و نمی‌توان آن را انکار نمود؛ اما در مصرف ماهی باید به نکات ظریفی نیز توجه کرد.

  •  باید از ماهی‌هایی استفاده شود که در آب‌های آلوده به فلزات سنگین رشد نکرده‌اند.
  •  انواع ماهی مانند شمشیر ماهی، کوسه، شاه‌ماهی و ماهی‌های خال‌مخالی نباید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. این ماهی‌ها مقادیر بالایی از جیوه در خود دارند.
  •  ماهی‌های مناسب کودکان که مقدار جیوه در آن‌ها بسیار پایین است مانند قزل‌آلا، ماهی سی بس و میگو منبع عظیمی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و برای کودکان گزینه‌هایی مناسب به شمار می‌روند.
  • در صورتی که نگران سردی ماهی برای کودک خود هستید سعی کنید از ماهی های آب شور استفاده کنید. ماهی های خلیج فارس به خاطر طبع گرم برای کودکان مناسب‌ترند.
  • به طور کلی نیز خوردن برخی ماهی‌ها چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان می‌تواند خطر آفرین باشد. این موضوع را در مقاله‌ای با عنوان کدام ماهی ها را نخوریم بررسی کرده‌ایم.

 حتماً نکات گفته‌شده را مدنظر داشته باشید زیرا مصرف ماهی دارای جیوه بالا می‌تواند به مغز کودک و سیستم عصبی لطمه وارد کند. کودکان در برابر مصرف جیوه بسیار آسیب‌پذیر بوده و مغز در حال رشد آن‌ها می‌تواند از مصرف ناآگاهانه ماهی‌های مضر، آسیب ببیند.

 ریشه بسیاری از اختلالات و مشکلاتی که امروزه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم به دوران کودکی و نوع تغذیه بازمی‌گردد. با مصرف مواد غذایی مفید و رعایت رژیم غذایی سالم در خانواده، می‌توان به‌سلامت آینده نسل‌های بعدی بیشتر اهمیت داد. با مصرف ماهی در دوران کودکی، بزرگ‌سالانی سالم و نیرومند خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها

تعداد نظرات:
0
نظر خود را وارد کنید
اطلاعات این زمینه شخصی است و به صورت عمومی نمایش داده نمی‌شود.
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

آیا می‌دانید؟

یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها که از تشکیل سلول‌های بدخیم در بدن انسان جلوگیری می‌کنند اسید چرب امگا ۳ است. منبع اسیدهای چرب امگا ۳ را در ماهی سی‌بس بیابید.